Recept på varmrätten!

Som varmrätt hade jag ju det här:
Ryggbiff och rödvinssåsmed hasselbackspotatis, ugnsbakad tomat och blomkålspuré.
Ryggbiffen stekte jag medium. Godast så tycker jag. Du steker den på hög värme och skör i kötten i mitten för att se om den är bra i färgen och sedan när du tycker de kan du lägga de för att rinna av på papper eller en ren handuk. Låt stå i några minuter. Köpte en ryggbiffbit på Ica Maxi på Råå som jag sedan skar upp själv. Superbra kvalité.
Blomkålspurén:

Ett blomkålshuvud.
Ca 5 dl mjölk
Ca 5 dl grädde
Salt och peppar
Dela blomkålen i mindre bitar. Koka ihop allt tills blomkålen mjuknat. Mixa sedan och smasätt med salt och peppar. För att vara lite nyttigare kan du byrta ut gräddmjölken med vatten. Då mixar du endast kålen.
Rödvinssåsen:
1 schalottenlök
1-2 msk smör
2 msk råssocker strö
4 dl rödvin
4 dl vatten
1 msk balsamvinäger
4 msk koncentrerad kalvfond
1 msk maizena stärkelse
salt
nymalen svartpeppar
Finhacka löken och fräs den sedan med smör i en kastrull. Den får inte ta färg. Tillsätt sedan råocker, vin, vatten, balsamvinäger och kalvfond. Låt det sedan koka upp. Rör nu ut med maizena med vatten. Undik klumpar, vispa noga. Häll i det i såsen ich vispa. Koka upp och sila såsen från löken. Smaka nu av med salt och peppar. Obs vänta alltid med att smaka av med salt och peppar. Det finns ju slat och peppar i kalvfonden. Detta kan ju ge smak. Vänta med de och sen om du tycker att såsen behöver mer salt. Salta då!
Hasselbackspotatis:

Skala potasisen. Skär tunna skivor i den utan att den ska gå igenom. Smält smör och häll över. Ta på ströbröd och in o ugnen i ca 40 min på 225 grader. Ha lite smält smör i botten med så att inte potatisen fastnar. Salta!
Ugnsbakad tomat:

Dela tomaterna på mitten. Salta och peppra. Jag valde att ta citronpeppar. På med olivolja och jag tig finhackad persilja. In i ugnen tills de fårr fin färg ca 15 min. Servera dem heta!
Slutligen min dessert som var en limemousse med citronkräm och kanelcrumble.
Limemousse för 6-8 personer:
2 gelantinblad
Saften av 4 limefrukter
2 dl strösocker
2 äggvitor
2 dl lätt creme fraiche
Lite rivet skal från limefrukterna till garnering
Blötlägg gelantinbladen. Pressa saften från limen och fyll på med vatten så det blir ca 2 dl. Häll över i kastrull och ta i hälften av sockret. Rör på svag värme tills sockret löst upp sig. Öka sedan värmen och låt sjuda upp. Ta bort kastrullen från värmen och lyft upp gelantinbladen och lägg dem i den varme limelagen och rör om tills de smält. Lät det svalna helt. Häll äggvitorna i en skål och vispa med elvisp till ett vitt skum. Vispa ner resten av sockret lite i taget tills de har löst sig och äggvitorna känns fatsa. Vispa sedan creme frache lätt i en anna skål och rör sedan ner den kalla limelagen. (Den ska vara lös vid detta stadiet). Vänd ner den vispade äggvitan och skeda sedan upp moussen i små portionsglas. Ställ moussen sedan kallt i några timmar innan servering så den stelnar. Garnera med lite rivet limeskal före servering.
Citronkräm:

2 dl socker
3 ägg
2 citroner
50 smör
Vispa ihop socker och ögg i en kastrull. Pressa saften från citronerna och tillsätt den i äggsmeten. Värm det sedan på väldigt svag värme. Det får absolut inte koka! Rör då och då med en träslev tills det tjocknat i ca 15 min. Ta kastrullen från värmen och rör sedan i smöret. Låt krämen svalna och förvara i lämplig burk.
Kanelcrumble (smuldeg med mjöl):
2 tsk vaniljsocker
3 msk strösocker
3,5 dl vetemjöl
150 g smör
1-2 tsk kanel
Detta kan nog halveras för det blir ganska stor mängd.
Blanda allt i en bunke och tryck ut på en plåt med bakplåtspapper. Grädda tills den blivit hård och fått lite lite färg. Låt svalna och mixa sedan sönder den i småbitar. Färdig! Funkar att ha till alla möjlija desserter. Passr till glass och det mesta. Prova själv.
Hoppas ni också provar dessa recept själva och får nytta av dem. Väldigt enkla och goda resultat. Kan säga att gästerna blev supernöjda!
Puss säger jag och tackar för mig ikväll!
<3

Kommentarer
Postat av: Parre

Perfekt kväll med supergodmat och underbara människor, kan inte bli bättre <3



efterrätten måste jag göra snart, iaf... den var ljuuuuvlig!

2011-02-08 @ 23:25:44
Postat av: Susanne

Fantastiska kockida. Du är så duktig så mor är imponerad verkligen

kram mamma

2011-02-09 @ 08:20:20
URL: http://margitohlsson.blogg.se/
Postat av: micke wiik

Blir ju ashungrig när jag ser det där! Jag vill haaaaa :) Du e dutti :)

2011-02-09 @ 15:48:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback