Recept på förätten och brödet!

Tänkte börja med att skriva ner mina recept jag använde mig av under min middag i fredags.
Snabbt och enkelt bröd (250 grader i ugnen)



25 g jäst
3 dl ljummet vatten (37 grader)
2 msk olivolja
2 dl skrädmjöl ellr gramhamsmjöl
ca 5,5 dl vetemjöl
1 tsk salt
Såhär går du tillväga:
Finfördela jästen i små bitar och blanda det med det ljumna vattnet i en bunke tills det löst upp sig. Därefetr i med oljan och grahamsmjölet som jag valde att ta. Sist blandar du i mjölet med saltet och arbetar ihop till en deg i ca 5 min. Låt jäsa under bakduk i 30 min. Nu kan du sätta ugnen på 250 grader. när degen jäst sina 30 minuter tar du up den på en mjölad arbetsyta och arbetar in den lite. Därefter delar du in den i två delar och gör du två avlånga baguetter. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Skär några diagonala snitt med en kniv. Grädda mitt i ugnen i ca 12 min.
Potatis och purjolökssoppa för 4 portioner



4 potatisar
2 purjolökar
smör
1 tsk rosmarin
0,5 tsk dragon
2 st grönsakbuljongtärningar
5 dl vatten
5 dl mjölk
2 dl creme fraiche
Lite finhackad persilja
Salt och peppar
Skala och skiva potatisen. Strimla purjolöken och fräs den sedan med smör i en kastrull. Tillsätt potatis, rosmarin, dragon, buljongtärningar och vätten. Låt koka i 15 min. Mixa sönder grönsakerna och häll sedan i mjölken och hälften av creme fraichen. Koka upp igen och smaka av med salt och peppar. Strö över perilja och en klick creme fraiche före servering.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback