Moussaka!

Igår sa mamma att jag kunde laga något med köttfärs till idag. Jag grumlade på detta i natt och kom på att jag kunde laga moussaka som jag aldrig förr lagat själv. Jag ville inte laga varken lasagne eller spagetti med köttfärssås. Då fick moussaka bli kvällens lösning! Det blev skitgott! :D Alla blev mätta och belåtna.
Koka potatisen först! Medans potatiser kokar kan du börja med att fräsa löken tillsammans med den pressade vitlöken och färsen i lite matfett. Sedan strör du över mjölet blandar väl då vi inte vill ha massa mjölklumpar. Sen spär du ut det med buljongen. Jag valde att ta en köttbuljontärning och spä ut med lite vatten. Sen i med tomatpurén och sen låter du det småkoka 10-15 minuter.
När färsen kokar kan du börja med ostsåsen. Då fräser du matfettet med mjölet i en kastrull. Sedan späder du ut det med mjölken. Smakar av med SOP. Därefter låter du den koka i 10 minuter. Detta gör du för att få bort mjölsmaken, det där gryniga. Vispa till den i botten då och då så den inte bränns vid. När dina 10 minuter gått tar du kastrullen från värmen och tillsätter den rivna osten och vispar.
Sätt ugnen på 250 grader. Nu kan du börja att skiva din kokta potatis. Smaksak hur tjocka du vill ha dem. Sedan varvar du potatis, färs och ostsås i en smord ugnsform. Var inte snål med ostsås och täck potatis och färs väl med den. Sist gratinerar du din mooussaka i ugnen på ca 15-20 minuter.
Smaklik måltid!!

Kommentarer
Postat av: jasmine

mumsfilibaba. :D

2011-01-13 @ 20:25:59
Postat av: susanne

Det var super och så skönt att ha en kock i köket och få sätta sig till dukat bord

kram

2011-01-13 @ 20:50:41
URL: http://margitohlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback